Сторінки

четвер, 27 листопада 2025 р.

66. НЕВЕСЕЛА ІСТОРІЯ ВИКЛАДАЧА І СТУДЕНТКИ (Статті)


        Роман Володимира Рафеєнка «Мондеґрін» (Мередіян Черновіц, 2019) безумовно вартий того, щоб його прочитати. У ньому простий і ясний виклад, слова вагомі, наповнені змістом, кожне на своєму місці, майже нема пустослівя, о́брази персонажів достатньо яскраві, виразні, розповідь провадиться неквапливо, але й не мляво, з внутрішньою, недемонстративною напругою, поведінка і вчинки персонажів повною мірою переконливі, психологічно вмотивовані, все, що вони роблять, природне, викликає довіру, і то навіть те, що має явно фантастичне вираження. Все це є чіткою ознакою, що перед нами якісний художній текст.
        Подекуди опис подій в романі набирає справжнього поетичного звучання завдяки дивоглядним метафорам, екзотичним епітетам і просто нестримній фантазії автора, який звичні буденні речі зрапта може перетворити в якісь дивовижі, внаслідок чого стирається межа між дійсним і уявним, але не зникає відчуття правдивости описуваного. Текст, як на мене, дещо переобтяжений численними цитатами та йменнями, почерпнутими із світової літератури. Втім, це не аж така вже перешкода для читача, який намацав головну канву сюжету і почувається міцно припнятим до неї.
        У романі все крутиться довкола взаємин (спочатку звичайних, а потім інтимних) такого собі університетського викладача на імя Габа (Габінський) і такої собі його студентки Олі (Оле-Лукойє). Ці взаємини описано зі всіма хисткими, непевними, иноді суперечливими деталями, характерними для розвитку стосунків між зрілим чоловіком і молоденькою дівчиною, зі специфічними душевними поривами його і її, які спочатку здаються гармонійними, а потім виявляються ріжноспрямованими і врешті приводять до розриву між Габою і Олею. Завершується все це загадковою смертю Олі, потім вбивством її мужа-шахтаря, яке вчиняє Габа, потьмарений жагою помсти, і то не маючи для цього раціональних підстав.
        Автор вельми яскраво, хоч і вкрай скупими мазками, описує викладача Габу. Він постає як закритий, відсторонений від людей, зосереджений винятково на своїх почуттях чоловік, нерішучий, схильний лише пасивно відповідати на зовнішні подразники, та ще й з певним психічним відхиленням (образ кобилячої голови, яка постійно всюди супроводжує його!). Зовсім иншою є Оля, вельми легковажна, непостійна у своїх зацікавленнях і почуттях дівчина, яка проте здатна активно діяти, навіть іти на небезпечні ризиковані кроки, домагаючись втілення своїх забаганок і хвилинних схотінок. Таким чином любовні стосунки Габи і Олі були заздалегідь приречені на невдачу і не мали жодних перспектив перерости в щось хоч трохи стале.
        Впадає в очі, що автор у своєму романі нічого не стверджує, не намагається когось у чомусь переконати, довести якісь правди, просто зображає людське життя таким, яким воно є — звичайним, позбавленим пафосу, повним ілюзорних надій, подекуди кумедним і водночас трагічним у своїй суті. І все це, ясна річ, він передає не якимись мудрованими логічними умовиводами, а живими почуттями свого серця, ніби кажучи: ось це я бачу і так відчуває моє серце, серце, яке співчуває, яке не байдуже.
        То якщо шукати якийсь глибший смисл роману «Мондеґрін», то він, на мою думку, полягає у великій правді нашого серця, яке не оцінює, а бачить і сприймає людське життя і взагалі наш світ винятково живими почуттями, що, можливо, і є найстотніше, без найменшого викривлення відображення дійсности. І саме тому роман не поверховий і його цілком можна причислити до доволі якісної літератури.

СЛОВНИК ВАЖКОЗРОЗУМІЛИХ СЛІВ

https://ua-human.blogspot.com/2019/01/blog-post_48.html


пʼятниця, 7 листопада 2025 р.

65. ПРО ОДНУ ЛІТЕРАТУРНУ ПРОБЛЕМУ (Статті)


       Відомий своїми романами та есеями про теперішню російсько-українську війну письменник-військовик Артем Чех (нар. 1985 року в Черкасах) недавно (05 листопада ц.р.) виступив у фейсбуці з цікавим дописом, в якому підняв вельми актуальну проблему нашої літератури. Ось що він говорить:
       «Нам немає про що писати. Зміст втратив свою актуальність. Те, що нас усіх дивувало у перший і навіть другий роки великої війни тепер стало буденністю щоденних новин. Неймовірні історії, непересічні біографії, кульбіти долі... Нині все це втратило сенс. У літературному розумінні»
       «Залишилася форма. Вправи у стилі. Весела гра в слова.»
     «Забагато солодкого в нашій трагедії. Забагато правильного в тих словах, які ми пишемо. Стає нудно від одноманіття. Стає гірко від того, що ми вже четвертий рік говоримо про війну тими самим фразами. Досвід, трагедія, сенси, осмислення, ідентичність. Ми більше не цікаві.»
     «Новий світ прагне вражень. Наша мета задовольняти цей новий світ аби нас почули. І мова не про прикрий формалізм, а про спроби виходити на інший рівень, говорити іншими словами. Загортати наші неймовірні та непересічні історії в обгортку, яка викликатиме бажання купити цю історію, а значить – чути нас надалі.»
       «Мене питали, чому я більше не пишу. Я не пишу, бо немає про що писати. Все сказано. Нічого нового. Нічого цікавого. Все зрозуміле, все очевидне. Немає про що».
       «Я найбільше бажаю, аби ми могли дивувати. Ще й формою. Умінням. Грою. Здатністю показати війну не через війну. Ми надто правильно говоримо про неї, надто завчено. Ми дуже моральні. І це взагалі нецікаво.»
       «А поки – немає про що писати. Тому і не пишу. Й не буду.»
        -------------------------------------------------
       Артем Чех, здається, сам до кінця не розуміє проблеми, яку підняв. Його увагу привернув факт (і це вже добре!) якоїсь надокучливої, а, отже, й втомливої повторюваности в ряснобарвї тем, підходів і смислів, якими переповнені тексти наших прозаїків, нестача новизни, свіжости в описах життєвих реалій. Але разом з тим він не розуміє повною мірою, що є причиною цього, чому в нього (а може, і ще в декого) щезла наснага творити, чому з'явилося прикре відчуття, що все вже багато разів проговорено і хочеться чогось нового, незвіданого, а його нема звідки взяти? І він робить хибний висновок, що письменники мають знайти якісь инші, нестандартні форми і способи бачення того, що відбувається в нашому житті, і таким чином вийти на нові, якісно потужніші творчі горизонти.
       Дуже сумніваюся, що це може принести хоч якийсь позитивний результат. Адже, на моє переконання, проблема, про яку говорить Артем Чех, зовсім не у формі художнього твору, а в його змісті.
        Беру на себе сміливість стверджувати, що головна і поки що невиліковна біда нашої літератури в її поверховості; в зависанні на описах суто зовнішніх проявів життя; на змалюванні емоцій, радісних чи сумних, не заглиблюючись в причини; на яскравих барвистих подіях; на детальному, просто таки натуралістичному вицяцьковуванні численних атрибутів дійсности, зосібна, образів людей, що більшою чи меншою мірою можна підвести під термін побутопис.
       Ні, я не заперечую ваги так званої літературної ліпнини, прикрас, декорацій, всіх цих витончених цяток, рисок, завитків і вилюжок, що роблять текст насиченим і соковитим. Але неприпустимо ліпнину, хай яку мистецьки довершену, робити головним, ради чого написано текст. Адже якою б не була досконала, витончена й безмежно вигадлива вся ця оздоба, рано чи пізно вона почне набридати. Високоякісний твір тримається не на зовнішній формі, не на його мудрованій і високоштудерній орнаментації, а на певних, важковловних глибинних сенсах, ради яких тільки й потрібна та вся ця зовнішня сухозлотиця з її химерними формами й дивоглядними викрутасами.
       Що ж це за сенси?
     Це особливі питання (иноді твердження) максимально узагальненого характеру, які стосуються людини як такої, її буття в цьому світі. Себто, автор, якщо він хоче бути цікавим не лише в колі друзів, не лише в своєму місті, не лише в своїй країні, а й для людей всього світу, має зосереджувати увагу на тому, що мучить кожну людину незалежно від її соціяльного стану, національности, світоглядних чи релігійних переконань — страх смерти, гіркота втрачених ілюзій, безплідний пошук душевного прихистку, біль нерозуміння з боку инших, непояснима жорстокість людини до людини, туга за свободою, яка не має меж, мука душі, яку розривають супротилежні пориви, приреченість людини на страждання тощо. При цьому письменник має зображати життя, яке добре знає, людей своєї країни зі всіма їхніми особливостями, схильностями, манерами й уподобаннями. Адже ці сенси притаманні кожній людині, кожному суспільству, і нема потреби їх шукати десь далеко. Треба всього-на-всього уважно приглянутися до тих, хто поряд.
       Тож якщо буде такий підхід, якщо вся ліпнина буде лише засобом вираження певного екзистенційного сенсу, то ніколи не виникне проблеми з пошуком нових форм — внутрішній зміст твору, його невидимий визначальний стрижень сам спрямовуватиме автора підбирати ті чи инші візерунки, образи, емоції, належні кольори та відтінки, і все це буде ні трохи не заяложене, нове, свіже і разом з тим надзвичайно органічне. Але, найголовніше, сам твір викликатиме незмінну цікавість і ніколи не застаріє (бо зовнішнє плинне, а внутрішнє тривале !!!), його глибинні екзистенційні сенси, оживляючи й надаючи чару всім дотичним до нього виражальним засобам (ліпнині), хвилюватимуть й притягатимуть нові й нові покоління людей.
       Згадану проблему поверховости, себто, акцентації на формі й іґнорації змісту добре ілюструють в нашій сучасній літературі, наприклад, твори Винничука, де все тримається винятково на екзотичних чи пікантних сценах; проза Матіос з її замилуваністю на етноатрибутиці і всяких діткливих історіях; тексти Ю.Андруховича, який тільки й робить, що нагромаджує ефектні і здебільша кумедні вчинки своїх карикатурних героїв; романи Жадана, в яких, крім хвацьких описів певного типу людей і подій, більше нічого нема і багато инших відомих в Україні авторів. Усі вони безумовно досконалі у формі, чи то пак ліпнині, але не більше.
       Зізнаюся, я би був уже у повному розпачі, якби не проза Ярослава Мельника, який, на жаль, давно виїхав з України і живе в Литві, проте усе ще пише рідною мовою, принаймні деякі твори.
    Кожен його роман містить в собі якийсь важливий екзистенційний сенс. Наприклад, "Далекий простір" — це питання меж свободи пізнання людини, "Маша, або постфашизм" — це проблема людської жорстокости. Не дивно, що Мельник має доволі стійку популярність в Европі. На його твори виходять десятки рецензій в найвпливовіших часописах европейських столиць, про нього сперечаються, він здобуває нагороди в престижних літературних конкурсах. І разом з тим в Україні він не має якогось значного резонансу, хоча його твори публікували українські видавництва. Чому? Це питання наводить на вельми сумні висновки щодо стану нашого суспільства, але, ясна річ, аж ніяк не спростовує твердження, що художній твір мусить мати, крім яскравої барвистої форми, ще й глибокий зміст.

СЛОВНИК ВАЖКОЗРОЗУМІЛИХ СЛІВ

https://ua-human.blogspot.com/2019/01/blog-post_48.html

66. Невесела історія викладача і студентки

https://ua-human.blogspot.com/2025/11/66.html


понеділок, 3 листопада 2025 р.

133. І БІЛЬШЕ НІЧОГО (Життя вмлівіч)

             Холодний осінній вечір.
             Акація вже без листя.
             Далекий відсторонений місяць...
             І більше нічого на цім світі,
             тіне моя!

СЛОВНИК ВАЖКОЗРОЗУМІЛИХ СЛІВ

https://ua-human.blogspot.com/2019/01/blog-post_48.html

 

субота, 1 листопада 2025 р.

100. ХТО Ж Є ТОЙ СПРАВЖНІЙ "Я"? (Нотатки мого друга Т.Р.)

          Останніми роками, а особливо цієї мокрої з безустанними дощами осени я став частіше хворіти. Вельми дошкуляли болі зліва під ребрами. Труднощі з травленням, втрата апетиту, якась загальна слабкість супроводжувалися ще й поганим сном. Я часто прокидався серед ночи і довго не міг заснути — лежав і дивився у темне вікно. Про що я в такі миті думав? Так, звичайно, про смерть. А про що ще може думати чоловік, якого все дошкульніше мучать усякі болячки і якому завернуло на вісімдесятку? Отож картини власної смерти спроволока пропливали перед моїми очима — то я в лікарняній палаті, де сновигають лікарі, медсестри, санітарки, схудлий, знесилений корчуся від спазмів, які протинають моє нутро; то я в своїй хаті сам самісінький сиджу на фотелі, вкритому старенькою рядниною, силкуюся звестися на ноги, але не годен ворухнути навіть пальцем, і відчуваю, як слабне серце, як воно неритмічно, з довгими перервами ледь бється в грудях; то я повільно, ледь пересуваючи ноги, бреду рідними подеснянськими луками, бачу вдалині село, де моя хата, але щораз ясніше здаю собі справу, що вже не дійду до неї, що не судилося мені, і ось крок, ще один крок, ще... врешті падаю долічерева у руді, висохлі за літо трави...
          Потім моя увага незмінно повисала на одному і тому ж сумному висновку про марно прожиті літа і власну поразку. Я звертався сам до себе иноді з докорами, навіть із звинуваченнями, деколи з пекучим жалем, а частіше без будь-яких почувань, відсторонений, байдужий до всього: «Ти так і не здолав розібратися у своєму житті, чоловіче! Так і не з’ясував цю свою загадку далеких дитячих літ, яка переслідувала тебе всі ці роки — за чим так тужить твоя душа і чому ніщо не приносить їй заспокоєння? Ба більше, ти навіть не спромігся дослідити належним чином лябіринти своєї свідомости, зрозуміти, як розум рядить мисленням і якими стежками рухається думка, звідки виринає вона і що є за тою непрозиренною запоною, куди вона щезає, — що було весь час твоєю найамбітнішою метою. Ти нічого не досяг, нічого не здобув. Позбавивши себе звичайного людського щастя, власної сімї, дружини, дітей, нічого не отримав взамін, крім попелу несправджених сподівань. Усі твої багаторічні зусилля виявилися марними. Як був на розпутті спочатку, так і залишився на тому ж розпутті сьогодні!»
          Та незважаючи на таке гнітюче самоусвідомлення, я й далі хотів жити. І жив з дня на день, певно, лише за інерцією своєї суто біологічної природи. Без наснаги. В стані повної пасивности. Вставав рано вранці і, коли почувався хоч трохи на силі, виходив у сад і довго нипав там поміж деревами, прикипаючи очима до кожної найменшої зміни, яка сталася за ніч — до гігантських крапель роси, що звисали з пожовклих листочків на винограднику; до стовбура яблуні, на якому зачепилася пір’їна сойки; до свіжої кротовини на стежці, всипаній зівялим листям; до пожовклих, а подекуди вже майже брунатних стебел очерету в озерці; до двох сосен на пагорку, які набрали пречудного смарагдового кольору тощо. І дивна річ, якогось змигу та чи инша зміна, яку фіксувало моє око в саду, невідь-чому спалахувала такою потугою, такою самодостатньою зличнотою, гожістю, неповторністю, так заволодівала всією моєю свідомістю, розумом, чуттями, що я забував усе погане, намислене про себе. Воно просто щезало, як мариво. І я мимоволі посміхався, не тямлячи, що відбувається. А коли приходив до тями, то здивований запитував себе: «Що ж є правдива реальність? Хто ж є той справжній живий «я»? Той, що мислить і згнічений серцем чи той, що не мислить і серце його пусте?»
          Я не знаю відповіди на це. І, мабуть, вже ніколи не дізнаюся. Втім, певен, не маючи жодних надій, все одно шукатиму ту відповідь до тої останньої своєї години. 

СЛОВНИК ВАЖКОЗРОЗУМІЛИХ СЛІВ

https://ua-human.blogspot.com/2019/01/blog-post_48.html


 

середа, 29 жовтня 2025 р.

99. ДАЛЕКО НЕ ВСЕ В ЖИТТІ МАЄ ГЛУЗД (Нотатки мого друга Т.Р.)




          Хоча Вітько Шалай мешкав неподалік на тій же вулиці, де стояла і моя хата, я ніколи не бував на його обійсті. А випадково зустрічаючись коло крамниці чи вертаючись звідкись з прогулянки, скажімо, на луки чи Десну, рідко коли заходив з ним у довшу розмову. Та й проживав я в селі в ці кілька років по смерті мого покійного друга Серена переважно в теплий період року, тому не так часто і бачився з Вітьком.
          Вітько замерз у власній хаті. Прийшов якогось вечора додому пяний і заснув, не розпаливши груби. А був січень, і морози тріщали аж-аж які кріпкі. Якби мешкав не сам, як палець, то того би не сталося, певна річ. Та нікого сердега не мав, ні жони, ні дітей. Та й яка жінка хотіла би вийти за нього заміж, такого непросипущого пияка, якого в селі ніхто ніколи не бачив тверезим. Я теж не можу пригадати, щоб хоч колись здибав його непідпилим.
          І все-таки, коли я навесні приїхав до села і довідався, що Вітько три місяці тому так жахливо помер, то відчув, як защеміло моє серце. А він же навіть і ближчим знайомцем мені не був, так собі сусід, з яким мені не вельми хотілося мати якісь стосунки. І при тому Вітько був нешкідливий, ніколи нікого ні не облає, ні не скривдить, пє собі горілочку, та й пє з дня на день, і все тут. У кожному разі в селі не чув ні від кого, щоб він комусь щось погане зробив. Не затівав ні сварок, ні пяних колотів чи бійок, як инші його побратими чопові. Просто напивався і ввечері пянючий, похиливши голову, понуро брів додому. Таким і запамятався мені. І хай там як, але мені було його таки жаль. «Живий чоловік, як не є. Зі своїми гіркотами й печалями. Нічим за великим рахунком не гірший, і нічим не кращий від кожного з нас, рокований пройти ту саму хресну путь, а вкінці прийняти смерть, як і всі ми!» — думав я і велика скорбота огортала мене.
          Памятаю, як у сільській у крамниці, люди видивилися на мене, коли я сказав:
          — А я сумую за тим горопашним Вітьком!
          — Знайшов за ким сумувати! — сміялися одні.
          — Та ж то викінчений мочиморда. Яка з нього була користь? — осудливо хитали головами другі.
          — Сам занапастив своє життя! — зідхали треті.
            — Чи ви подуріли? — не витримавши, вигукнув я. — Вітько Шалай був людина. Я за людиною сумую, йолопи ви сякі-такі!
          Тож вертаючись з крамниці додому, довго не міг заспокоїтися. Мене розпирало від обурення на людей за їхнє байдуже, просто таки бездушне ставлення до свого односельця, з яким вони стільки років жили поряд, бачилися, не раз віталися і розмовляли і якого однієї морозної ночи так трагічно не стало. А найбільше мене діймало, чому вони такі? Чому мене, чужого тут у селі, схвилювала його смерть, а їх ні? Я цього не міг зрозуміти. Це не вкладалося в моїй голові. І всі пояснення, які мій розум силкувався дати, здавалися мені плиткими й непереконливими.
          Знаю від багатьох, що Вітько, коли йому инколи дорікали за пияцтво і що, мовляв, горілка колись доведе його до могили, незмінно усміхався якимсь холодним (я б казав, диявольським) усміхом і незмінно відповідав:
          — А памятайте, на могилу мені щоб не ставили хреста. Навіщо мені? Ліпше замісць хреста вкопайте в гріб фляшку самогоняри. Хай буде зі мною і на тому світі!
          Вітько якось і мені те саме сказав. Я зустрів його, коли приїхав автобусом з Києва і клигав вулицею до своєї хати, несучи дві величезні торби. Вітько наздогнав мене і привітався, але якось наче несміло:
          — Здрастя. Що, приїхали? — мовив він.
          — І тобі добрий день, — відказав я, а сам подумав: «От мені лихо, і так ледве ноги несу з тими торбами, а ту ще цей пяндиґа нагодився.»
          Якийсь час ми йшли мовчки.
          — Чи можете позичити пятнадцять гривень? — запитав раптом він без зайвих за́крутів і зиркнув на мене очима, в яких вчувалося майже благання.
          Я зупинився посеред дороги і кинув торби на мокру землю, бо в селі незадовго перед моїм приїздом пройшов сильний дощ, перший дощ за майже цілий травень.
          — На горілку?
          — Якраз пятнадцять гривень не вистачає, — промимрив Вітько.
          — Та ти й так, бачу, прийняв по саму завязку. Скоро й додому не дійдеш!
          Він не відповідав. Просто стояв і глядів кудись поперед себе, там, де дорога дещо повертала ліворуч і виднівся величезний, вже весь вкритий молодим листям ліщиновий кущ.
          — Ех Вітьку, що тобі з тої горілки? Помреш якогось дня, та й відвезуть тебе туди, — я вказав рукою, де вдалині бовваніли хрести сільського кладовища.
          Але Вітько мовчав. Мені здавалося, що він мене навіть не чує. Якусь хвилину-дві я вагався, а потім вийняв двадцять гривень і тицьнув йому.
          — На, можеш не віддавати.
          — Спасибі, — вицідив з себе Вітько, який, здається, ще не до кінця повірив у те, що сталося.
          Я мовчки взяв торби і хутко рушив далі вулицею.
          — Не боюся я. Хай мені замісць хреста півлітру зариють в могилі, — почувся за спиною голос Вітька, який стояв на місці і не рухався.
          Я на мить обернувся. На лиці Вітька була усмішка, від якої мене аж пересмикнуло — така вона була застигла і безживна, наче вишкір мерця.
          Утім, як розповіли мені в селі, ніхто до Вітькового побажання не поставився наповажне. На його могилі вкопали звичайного залізного хреста, виготовленого з труби. Що людям до останньої волі небіжчика?
          Трагічна смерть Вітька мучила і не відпускала мене ще довго. Бувало, що вночі він снився мені. Стояв і просив пятнадцять гривень. А я відвертав очі, боявся дивитися на нього, наче почувався перед ним винним. Якось одної ночи я прокинувся, бо мені причулося, що хтось за воротами схлипує. Я вийшов з хати, підійшов до фіртки і виглянув на вулицю. Нікого не було. Яскраво світив місяць. Я окинув оком по той бік, де стояла пусткою Вітькова хата. Там в одному вікні тьмяніло наче якесь світло. «На шибі віддзеркалюються місячні промені», — подумав. Вернувся додому, але до ранку так і не зміг заснути. Все думав і думав про сердешного Вітька, і про себе, адже й мене, знай повторювало щось в моєму серці, чекає такий же сумний кінець. Бо ж він людина, і я людина.
          Наступного дня ранком на мене наче якесь одкровення зійшло. Тепер я знав, що маю робити. Притьма кинувся до крамниці, купив півлітрову фляшку горілки і, не чуючи ніг, побіг на кладовище. Знайшов там Вітькову могилу і закопав горілку глибоко-глибоко під самим хрестом, на якому висіла убога табличка з лаконічним написом: Вітько Шалай 1976 05.01 – 2018 10.01.
          Ви скажете, що цей мій учинок безглуздий? Не думаю. В житті, прошу вас, далеко не все має глузд. Утім, мусите знати, що мене більше не мучать нічні кошмари, повязані з моїм померлим сусідом. 
 

СЛОВНИК ВАЖКОЗРОЗУМІЛИХ СЛІВ

https://ua-human.blogspot.com/2019/01/blog-post_48.html

100. Хто ж є той справжній «я»?

https://ua-human.blogspot.com/2025/11/100.html

 

субота, 25 жовтня 2025 р.

98. ЧИ МОЖНА ЖИТИ БЕЗ БУДЬ-ЯКИХ СЕНСІВ? (Нотатки мого друга Т.Р.)

           Жовтень добігав кінця. Щоранку мій день починався з того, що я вставав з ліжка, хапкома вдягався і, щулячись від холоду, розпалював грубу. Потім виходив надвір подивитися, чи в цебрі не примерзла на поверхні вода, бо вночі, коли я прокидався, мені весь час марилося, що за вікном температура опустилася нижче нуля. Однак щоразу льодку в цебрі не було. І я вертався до хати розчарований, наче це мало для мене якесь значення.
          Цієї ночи я майже не спав — починаючи з пів другої хату стрясали вибухи десь з боку Києва. Бабахало з невеликими перервами майже до шостої. Тож я, якщо й трохи заснув, то хіба що на одну-дві години. Більшість же часу просто лежав навзнак і слухав, чекаючи, що ось-ось знову десь бахне. А коли вибуху довго не було, то моя увага перемикалася в світ уяви — розум невтомно плодив все нові й нові думки, образи, картини, що зчаста переростало в роздуми про себе і своє життя.
          «Що ж, — стверджував, а більше запитував хтось невгамовний у мені, — тобі вже за сімдесятку, вік прожито, лишилося зовсім небагато — помреш і не лишиться по тобі ані знаку́. Тебе це лякає? Чому? Ти боїшся втратити щось дуже важливе? Що ж є такого цінного в тобі? Хіба не знаєш, що все минуще, — і ти в тому числі? А раз так, то нема й не може бути цінности ні в чому, ні в тобі, ні в чомусь иншому. І все-таки, усвідомлюючи, що ти, як і все навкруги, приречений щезнути в хлані буття, вперто борешся за продовження свого існування. Чому? Що за сила змушує тебе брати участь у цьому, здавало би ся, безсенсовному змаганні? Що це? Закладений природою ірраціональний інстинкт, непояснимий і непідвладний розсудкові? Якщо так, то, виходить, саме життя ірраціональне. А якщо життя ірраціональне, то як розум, який базується на логіці, може бути надійним дороговказом у житті? Чим же тоді керуватися, на що спиратися? Нічим і ні на що? Тоді виникає ще одне слушне питання, а чи можливо взагалі жити без дороговказів і опор, себто взагалі без будь-яких сенсів? Може, це і є питання питань?»
          Минуло шість років, відколи я продав київську квартиру і переїхав жити в село, в хату свого друга Серена, яку він відписав мені незадовго перед смертю. Иноді застановляюся, що змінилося в моєму житті у звязку з цим переїздом? Мені стало краще? Я щось здобув чи, навпаки, втратив?
          Засадничо нічого не змінилося. Я, як жив усамітнено в Києві, уникаючи тісніших стосунків з людьми, так і зараз живу в ще більшій самотині, бо, буває, тижнями не бачу людей, не те, щоб з кимось перехопитися хоч словом. І, як не дивно, мене це зовсім не обтяжує. Я просто нікого не потребую. Тож я міг би й далі жити в Києві і нічим би не переймався. А проте моє теперішнє життя таки дещо инакше, у ньому є певні особливості, які лише на позір здаються несуттєвими. Я виразно відчуваю їх, але, бачиться, не годен утямливо пояснити їхню суть — такі вони крихкі і невловні. Може, найстотнішим ввизначенням цих особливостей буде ця дивна сповільненість, яка панує тут у всьому: у порухах природи, деколи майже застиглої, у плині часу, який раптом зупиняється невідь-чому, у бігові думок у моїй голові, які иноді так неквапливо проминають, що, здається, я можу схопити якусь з них рукою. Раніше, коли жив у Києві, я не помічав ніякого сповільнення — все відбувалося рівномірно і в одному темпі. Звичайно, я можу помилятися, і радше за все так і є, але це моє відчуття настільки стійке, що його просто неможливо іґнорувати.
          Думка, чи можна жити без будь-яких сенсів, яка виплила в моїй голові минулої ночи, якраз і мала таку сповільненість. Вона нагадувала хмарку в ясному небі, що нерухомо зависла в прозористій блакиті. На неї можна було дивитися, вивчати кожну звивинку, риску, випуклість чи западинку. Я і зараз, снідаючи за столом, згадав її, і вона, з’явившись у свідомості, не тікала кудись за таємну запону, як инші думки чи образи, на яких скупчувалася моя увага — просто стриміла німим питанням: чи можна жити без сенсів? Я зорив на неї, забувши, що тримаю в лівій руці зварене на мяко яйце, а в правій ложечку, шоб його їсти. І тільки коли ложечка з дзенькотом упала на тарілку і я повернувся до реальности, думка миттєво щезла.
          «Щоб з’ясувати, чи можна жити без сенсів, треба спочатку звільнитися від сенсів. Але ж я все життя тільки й робив, що марно намагався звільнитися від них», — зідхнув я і продовжив свій сніданок.
          Увечері я сидів на фотелі біля вікна і своїм звичаєм віддавався безцільному спогляданню дійсности, як робив це вже багато років. Реальне і уявне одне за одним виникало і щезало в моїм свідомості нескінченним фільмом. І от в якийсь змиг я знову застиг на думці, чи можна жити без сенсів? Ні, я не йшов за нею, не узалежнився від неї, просто відсторонено розглядав, намагаючись збагнути її природу. А вона не щезала, не розсипалася, не перетворювалася в щось инше, а знай стирчала і стирчала в моїй свідомості, наче справді якась реальна річ, а не просто символ. Я не розумів, що відбувається. Цього не мало бути. Але воно було.
          До тями мене привів якийсь глухий уривчастий звук. Хтось стукав у двері. Я звівся на ноги. Підійшов до дверей і розчахнув їх. Щось шугнуло, лопочучи крильми. Це був дятел.
          «Куди ти, брате?! — скрикнув я й довго вдивлявся туди, куди полетів птах, наче сподівався, що він повернеться.

СЛОВНИК ВАЖКОЗРОЗУМІЛИХ СЛІВ

https://ua-human.blogspot.com/2019/01/blog-post_48.html

99. Далеко не все в житті має глузд

https://ua-human.blogspot.com/2025/10/99.html


понеділок, 20 жовтня 2025 р.

97. ОБІЦЯНКИ НАЛЕЖИТЬ ВИКОНУВАТИ (Нотатки мого друга Т.Р.)

          Цього ранку я чомусь дуже пізно прокинувся. На годиннику добігала девята. За вікном сяяло сонце. Верхівку височенного ясена, яка сягала сьомого поверху, де містилася моя квартира, обліпила зграя шпаків, які несамовито лящали й висвистували. Зазвичай я встаю о шостій, а то й раніше. Не знаю, чому сьогодні так довго спав. Здається, мені снився якийсь сон, і я, поки вмивався і готував сніданок, намагався хоч щось пригадати, але марно — голова була абсолютно пуста.
          «Сьогодні знову буде страшенна спекота», — зідхнув, сідаючи за стіл, і тільки-но підніс до рота горнятко, щоб сьорбнути улюбленого какао з молоком, як задзеленчав мобільний телефон.
          — Слухаю, — мовив я, приклавши мобільник до вуха.
          — Пан Тихін Рожавський? — почувся мякий, з якимись, як мені здалося, завуальованими еротичними нотками, жіночий голос.
          — Так.
          — Я Ліда, дочка Клима Савурського. З татом зараз дуже погано. Він лежить... — до вуха долинуло здушене схлипування.           — Розумієте, він каже, що ви його єдиний друг...
          — Розумію, так... так ...— я ніяк не міг дібрати належних слів.
          — Тато хоче, щоб ви приїхали... Ви можете приїхати до Тернополя? — Ліда вже не стримувала ридання.
          — Добре, приїду, — сказав я. — Першим же поїздом.
          Минуло чотири роки від тої нашої останньої зустрічі із Савурським у Гідропарку. І весь цей час мене нема, нема та й муляла моя легковажна обіцянка повернути той його зшиток віршів, який він колись мені дав. «І навіщо було обіцяти?! Ти ж знав, що запропастив його, віддав, сам не памятаєш кому. Тож викручуйся тепер, йолопе, як хочеш», — злився я на себе і водночас напружено мізкував, як тепер бути, позаяк не сумнівався, що Клим перше, що спитається, це про зшиток. «І що я йому скажу? Знову брехатиму? А, може, зізнатися, сказати, що не знаю, де подів? Ну, так, неабияк втішу цим чоловіка, що лаштує вози в останню дорогу. Чи не їхати взагалі, придумати якусь відмовку? Ні, це буде ще гірше, справжня підлість з мого боку. Він же жде мене, на щось сподівається! Господи, що ж робити? І чи є з цього взагалі хоч якийсь вихід?» — гризся я думками, нервово ходячи туди-сюди весь спітнілий по тісній кімнатчині, яка мала завширшки всього два з половиною, а завдовжки пять метрів.
          Настало полудне, а я все ще мучився, все ще бігав від вікна до шафи з умонтованим угорі зіпсованим годинником, не знаючи, як вчинити. Так і сів обідати, не ухваливши жодного рішення. Втім, вермічеля, яку зварив, не лізла мені в горло, а недоїджена сосиска так і залишилася на тарілці. Потім, щоб хоч якось відволіктися, я спробував було подрімати на вкритому благеньким коцом залізному ліжку, внуривши очі в пришпилену на стіні світлину з двома балеринами, чорною і білою, що завсіди приносило мені заспокоєння, змушуючи поринути в світ дитячих спогадів. Та цього разу це нічого не дало — проблема, як бути із Савурським, не відпускала ні на мить. Ні про що инше я думати не міг. У відчаї навіть кілька разів пробував зателефонувати Ліді і сказати, що не приїду, бо, мовляв, раптово занедужав, але щоразу спинявся, шпурляючи мобільник на стіл. І в такій невизначеності дотягнув до вечора. Врешті, коли сонце зовсім сховалося і надворі почало сутеніти, сталося щось дивне — якась незнана могутня сила паралізувала мою здатність мислити, і всі мої думки вмах застигли в безрусі. Потім та ж сила змусила мене всупереч моїй волі і без будь-якого опору з мого боку притьма взяти документи, гроші, спакувати дорожню торбину і їхати на залізничний вокзал.
          У купе поїзда разом зі мною їхали молодий хлопець з дівчиною, які весь час перешіптувалися та пускали смі́шки одне до одного, а ще якась опасиста баба в помятій спідниці з двома величезними валізами. Вона, як тільки сіла, зразу взялася підфарбовувати свої великі мясисті губи паскудною червонаво-фіолетовою помадою. Потім, коли поїзд рушив, поставила на стіл термос, розгорнула паперовий пакунок з їжею і стала їсти, раз за разом голосно плямкаючи. Я намагався не звертати на неї уваги і дивився у вікно.
          — Їду до Львова навідати внуків. Я з Броварів, — раптом ні сіло ні впало заявила баба і, звертаючись до мене, запитала:
          — А ви з Києва?
          — Так, з Києва, — я зиркнув на бабу і знову повернув голову до вікна, де ще доволі виразно можна було бачити постаті людей на вулицях, дерева й будинки, у вікнах яких світилося. «Добре, що в червні такий довгий день», — подумав. Мені не хотілося говорити, тож я не підтримував розмови, сподіваючись, що моя супутниця врешті дасть мені спокій.
          Але жінка не переставала теревенити й зверталася до мене то з одним, то з другим питанням. Я відповідав короткими сухими фразами, даючи зрозуміти, що не налаштований на бесіду. Але це не робило на неї жодного враження. Вона знову і знову щось запитувала і, нітрохи не вникаючи в те, що я відповідав, вивергала на мене цілі потоки слів про себе, про инших людей, яких знала чи принаймні чула, розкидаючись з дивовижною легкістю категоричними оцінками й судженнями про всіх і про все. Тож мені не лишалося нічого, крім терпеливо слухати її просторікування і чекати, коли провідник нарешті принесе постіль, щоб можна було лягти і заснути.
          — Ну, все, скінчиться війна — народ вибрав Зеленського! — мовила баба з таким тріюмфом у голосі, що я мимоволі посміхнувся.
          — Не певен, що скінчиться, — коротко кинув я.
          — Не вірите? — вона вилупила на мене свої величезні, як у корови, очиська. — Хіба ж не Порошенко війну затіяв, щоб гроші заробляти?
          Я дивився на бабу і мені здавалося, що переді мною не жива жінка, а якийсь нечутенний лантух мяса. На її широкому одутлуватому обличчі не прозирало ані найменшої ознаки, що десь там у надрах цієї жінки криється душа, здатна відгукуватися на нове, свіже, незнане, себто на те, що становить собою саму суть дійсности. Вона вся складалася з мертвих шаблонів, які устіль заслоняли її свідомість, і тому ніщо зовні не могло пробитися до її серця. Тож не дивно, що від неї повіяло таким крижаним холодом, від якого я весь зіщулився і не годен був вимовити й слова.
          Тим часом баба продовжувала щось патякати скоромовкою, вигукувати якісь окремі фрази мішма із злосливими лайками, здається, на мою адресу. Втім, я мовчав, та й, правду сказати, мало що розумів з тої її безладної мішанини слів. А коли врешті з’явився провідник з постіллю, я негайно кинувся застеляти свою лавку і, зайнятий власними думками, нічого не чув і ні на що не звертав уваги.
          Поїзд прибув до Тернополя ще перед світанком. Вийшовши з ваґона, я почувався втомленим і розбитим, хоча цілу ніч спав. Страшенно хотілося їсти. Але на очі не траплялося жодного закладу, який би викликав довіру. Тож я довго тинятися вулицями, аж поки не надибав оббиту шалівкою і пофарбовану на зелено ятку, в якій усміхнена білява жіночка в строкатій камізельці, продавала смажені пиріжки. Мене привернув знадливий запах свіжої випічки. Я купив у жіночки кілька гарячих щойноспечених пиріжків з горохом і пожадливо їх їв, бредучи безбач вулицею, на якій щораз більшало пішохідців.
          Виявилося, що Савурський жив на Кутківцях, далеких околицях Тернополя. Довелося брати таксі. Коли я приїхав на місце і вийшов з авта, то побачив невеликий цегляний будинок під шифером, який утопав у зелені вишень. За деревяним парканом перед самим ґанком походжала зграя гусей. Я відчинив фіртку і ступив на подвір’я. За мить з будинку вибігла чорнява короткострижена жінка років сорока. Це і була Ліда.
          —О, ви приїхали, — вигукнула вона радісно. — Тато чекає вас у саду.
          Ми обійшли камяною доріжкою будинок, минули виноградник і під старою тінистою яблунькою я побачив плетене крісло-лежак, на якому напівлежав Клим Савурський.
          — Тата розбив інсульт, але він говорить і все розуміє, — шепнула мені на вухо Ліда і залишила нас.
          — Вітаю, — мовив я і спробував посміхнутися. Але, здається, замісць посмішки на моєму обличчі з’явилася лише якась гидка ґримаса.
          — Добре, що приїхав, — проказав Савурський зівялим голосом і помахав правою рукою. — Ти дуже мені потрібен, Тихоне. Сідай.
          Я сів на плетений стілець, який стояв збоку.
          — Як ти? 
         Від хвилювання мій голос тремтів, і я не міг нічого з цим вдіяти.
          — Як бачиш. 
          Клим дивився на мене із сумом в очах, за яким, проте, прозирала якась дивна відстороненість. Потім після довгої павзи сказав:
          — Я помираю, друже.
          — Ну, що ти, з інсультом люди живуть роками, — спробував я заперечити, але тут же змушений був замовкнути, бо Клим глядів на мене так проникливо і з такою холодною приреченістю, що витримати це було неможливо.
          — Це вже не життя, Тихоне, — його губи скривилися в гірку посмішку. Він знову замовк і знову довго, наче вивчаючи, протинав мене поглядом. — Утім, я тебе покликав не для того, щоб мене заспокоювати. Є й без тебе тут таких предостатньо.
          Я уважно глядів на нього. Боявся поворухнутися.
          — Ти знаєш, що мені треба? — запитав він.
          — Догадуюся, — вицідив я з чималим зусиллям. — Це той зшиток.
          — Приніс?
          Я, весь зашарівшись від сорому, затулив лице долонями. Потім, мало що не плачучи, проскиглив:
          — Прости мене, Климе, я тебе тоді в Гідропарку обманув, пообіцявши повернути зшиток. Я його комусь дав і не памятаю кому.
          — Що ж, я так і припускав, — гірко скривившись, мовив він. — Тоді поклянися, Тихоне, що якщо колись зшиток віднайдеться, ти знищиш його.
          — Клянуся всім найсвятішим, зроблю, як кажеш.
          — Я маю до тебе ще одне прохання, — він знову довго свердлив мене очима.
          — Так, Климе! Кажи! — вигукнув я запалисто, бо мені наче гора спала з плечей. Адже все виявилося набагато простіше, ніж мені уявлялося.
          — Бачиш цю течку? — він вказав рукою. — Там є пять зшитків, які мені вдалося повернути. Шостий у тебе. Я хочу, щоб ти їх спалив на моїх очах. Я не маю нікого, кому можу довірити це. Ти єдиний. Спалиш?
          — Так, — сказав я, хоча в мені все збунтувалося.
          Втім, я не міг йому відмовити. Савурський писав чудові вірші, сильні і за формою, і за емоціями, і за глибиною проникнення в дійсність. Я це знав. Усвідомив ще тоді, коли прочитав подарований мені зшиток. І от вся ця дивовижної потуги поезія мала тепер піти в небуття. В цьому була якась кричуща, просто таки диявольська несправедливість. Я не хотів цього, все в мені заперечувало проти цього, але темні сили чомусь саме мене обрали нищителем Климової творчости. Я не бачив виходу. «Порушити волю автора, якого доля позбавила можливости самому розпорядитися своїми творами, і то перед лицем смерти? Як смію я навіть думати про таке?» — волало щось у моєму серці. Ні, я не міг відмовити Климові. Я мав зробити це. Правда, в душі, ще ворушилося невиразне сподівання, що шостий зшиток не пропав безслідно і хтось, виявивши його, опублікує, і таким чином поезія Савурського стане доступна для всіх. Але надія на це була вельми ефемерна.
          —Климе, перед тим, як виконати твоє прохання, я би хотів зрозуміти одну річ, яка ніяк не вкладається в моїй голові, — мовив я і зиркнув на Савурського, на лиці якого з’явилася настороженість.
          Я ж продовжив:
          — Твоя поезія досконала й неперевершена. Не маю ані найменших сумнівів. Для чутливих, витончених душ твої поетичні рядки як цілюща вода, що наснажує, додає сил жити. Для грубих натур вони ніщо. Але якщо ти, як сам сказав, скоро помреш, то що тобі і до перших, і до других? Адже ти станеш недосяжним як для похвал, так і для осуду.
          — Ти не розумієш, — очі Савурського раптово зблисли і тут же погасли. Він весь наче напружився. — Річ в иншому. Мені давно байдуже до грубих натур. Як врешті і до витончених. Все це пусте, всі ці наснаги, радощі поезії, про які ти говориш. Звичайнісінькі ілюзії. Правда жорстока і невблаганна — людина, яка приречена на страждання, а потім на смерть, не може бути щаслива. Я не бажаю своїми віршами підтримувати олжу.
          Він замовк. Обличчя його знерухоміло, ставши схожим на маску. Очі зорили на мене, але я мав моторошне відчуття, що вони прозирають крізь мене і занурені в щось дуже далеке звідси.
          — Я не відмовляюся вволити твою волю, Климе, — прохрипів я.
          Настала довга тиша. Груди Савурського ледь здіймалися й опускалися. Я вдивлявся у його лице, бліде, наче з воску, і не міг зрозуміти, чи він мене почув. Хотів торкнути за руку. Проте ніяк не міг зважитися. Боявся порушити його спокій. Тож просто чекав.
          — Добре, Тихоне, — Савурський нарешті розтулив вуста. 
          Його голос був такий слабкий, що я ледве розріжняв, що він говорить. Судячи зі всього, розмова зі мною вкрай втомила його. 
          — Там, — вів він далі, — біля огорожі літня кухня. В ній грубка. Недавно щось варили. Жар, гадаю, ще не вистиг. Розчини двері навстіж, щоб я бачив. І вкинь у жаровище ці злощасні зшитки.
          Він затих і пильно дивився на мене, наче боявся, що я раптом відмовлюся від обіцянки, яку дав.
          З важким серцем я взяв течку зі зшитками і рушив до літньої кухні. Вже всередині обернувся і побачив, що він ні на мить не відводить погляду від мене. На хвилину я завагався. А тоді спроволока вийняв зшитки і один за одним вкинув до грубки. Папір миттю спалахнув яскравим полумям. Я знову обернувся. Савурський все ще дивився. Коли я підійшов до нього, він не вимовив ні слова. Його очі не виражали нічого, тільки спокій.
          — От і все, — мовив я. — Ти задоволений?
          Він довго не відповідав. Лише мовчки дивився на мене. Врешті прошепотів:
          — Я дуже втомився. Не думав, що це буде так важко.
          — Тобі щось треба? — запитав я. — Може, когось покликати?
          — Ні, не треба. Краще піди в мою кімнату, вона зразу зліва за вхідними дверима. Побачиш там бюрко. В середній шуфляді у круглій металевій скриньці на самому дні лежить малесенький рожевий пакетик. Принеси мені.
          — Це ліки?
          Але Савурський не відповів. В його очах я прочитав лише якесь німе благання.
          Коли я вернувся з пакетиком, Климові очі були заплющені. Я подумав, що він спить. Але він раптом розплющив очі.
          — Узяв?
          — Так, — я подав йому пакетик.
          — Дякую, Тихоне, ти дуже мені поміг, — прошепотів він. — А тепер іди.
          Він знесилено помахав правою рукою і заплющив очі. Я ж, не бачачи більше причини тут перебувати, попрощався з Лідою, викликав таксі і поїхав на вокзал. Цілу ніч у поїзді я не міг заснути. Мене мучили недобрі передчуття. З голови не виходив рожевий пакетик. Навіщо він був Савурському і чи правильно я зробив, що нічого не сказав про це Ліді?
          А кілька днів по тому пізно ввечері, коли я своїм звичаєм сидів на бетоннй набережній неподалік моста Патона і, попиваючи коньяк, споглядав неквапливий у своїй затаєній гідності плин Дніпра, зателефонувала Ліда і сказала, що буквально через годину після мого відїзду Савурський помер. «Ми всі знали, що це колись станеться, але і гадки не мали, що тато може померти так скоро», — говорила вона, плачучи, і наприкінці додала: «Лікар тільки руками розвів, а раніше запевняв усіх нас, що тато проживе ще щонайменше три-чотири роки.»
          Для мене це був жахливий удар. Адже тепер я не сумнівався, що Савурський сам собі вкоротив віку і, що найстрашніше, зробив це з моєю безпосередньою допомогою. «Мало того, що я спалив Климові вірші, я ще й поміг убити його самого»,— пропікала моє серце, як розжарений шворінь, нещадна своєю вбивчою жорстокістю думка.
          А через місяць сталася ще одна подія, комічна й трагічна водночас — я знайшов на підлозі за етажеркою з книжками шостий зшиток віршів Савурського. Виявляється, я його нікому не давав і він любісінько стільки часу лежав у мене вдома. Це мене настільки приголомшило, що я цілий тиждень не міг прийти до тями. З дня на день мучився у виснажливих роздумах, що робити із зшитком. Аж захворів. А сяк-так оклигавши, ще довго ніяк не зважувався знищити вірші. Руки просто відмовлялися робити це. Врешті одного ранку я в якомусь напівпритомному стані, весь трясучись, схопив зшиток, подер помережані віршованими рядками аркуші на дрібні клаптики, зібрав усе це в поліетиленову торбинку і вкинув її у сміттєвий бак в дворі нашої багатоповерхівки.
          Що ж, пані́ і панове, хочеш-не хочеш, а обіцянки таки належить виконувати.

 

СЛОВНИК ВАЖКОЗРОЗУМІЛИХ СЛІВ

https://ua-human.blogspot.com/2019/01/blog-post_48.html

98. Чи можна жити без будь-яких сенсів?

https://ua-human.blogspot.com/2025/10/98.html



середа, 15 жовтня 2025 р.

96. ЗШИТКИ КЛИМА САВУРСЬКОГО (Нотатки мого друга Т.Р.)

          Ні, я не можу сказати, що Клим Савурський був моїм другом. Радше просто знайомим. Але щоразу, коли я бував у Тернополі в бізнесових справах, то неодмінно зустрічався з ним. Щось вабило мене до цього неговіркого й не дуже любязного чоловіка, якась його незвична наставленість до життя. Він, як мені здавалося, все знецінював, все ставив під сумнів — великі ідеали, етичні норми, традиції... Для нього не було жодної достойної мети, жодного заняття, задля якого варто було було би жити, докладати зусиль. «Усе пусте, марнота марнот», — похмуро казав він і при тому завжди дивився кудись убік.
          Мене це дещо дратувало, бо не дуже вірив, що Савурський аж до такої міри розчарований життям, і нема нічого, що би його захоплювало, збуджувало душевні пориви, бажання щось мати, досягти. Я знав, що він пише непогані вірші. Деякі з них читав із надрукованих на принтері  паперових зшитків, а деякі Клим сам мені зі своєю характерною уривчастою манерою вимовляти слова деклямував, коли ми з ним то в той, то в инший день годинами просиджували в одній непримітній тернопільській кавярні під назвою «Fortuna variabilis»*, де їли деруни (пляцки, як там називали) і пили коньяк, здебільша закарпатський. Уже тоді він часто казав, що не збирається публікувати своєї поезії, бо не бачить у цьому ніякого сенсу. Я, ясна річ, розцінював це, як таке собі дивацтво поета, творчість якого не сприймають сучасники. Тим більше, що мені стеменно було відомо — його збірку віршів збиралося видати одне відоме видавництво. Яке ж було моє здивування, коли через кілька років (наскільки памятаю, це було в травні дві тисячі пятого), знову завітавши до Тернополя, я довідався, що Савурський відмовився публікувати вірші й забрав їх з видавництва. «Виходить, не на вітер говорив, що не бачить сенсу в публікації!» — подумалося мені.
          З того часу минуло десять років. Я встиг докорінно перевернути своє життя: закрив всі свої фірми з торгівлі зерном, розлучився з Даркою, віддавши їй усе своє майно, пожив два роки у горах Перу в повній ізоляції від людей і знову вернувся до Києва, де оселився в невеличкій однокімнатній квартирі (ти́рлику, як дехто ще називає ці мініятюрні житла) на сьомому поверсі обшмульганої з вічно поламаним ліфтом девятиповерхівки. І запевняю, ні разу не пошкодував ні за колишніми статками, ні за можливостями, які мав раніше завдяки численним звязкам з впливовими людьми столиці, позаяк повністю звикся зі своїм теперішнім убогим побутом і одноманіттям життя, яке зводилося до щоденних безцільних вештань величезним містом. Разом з тим мене не переставало гнітити, що всі мої багаторічні зусилля з’ясувати, чого хоче і за чим тужить моя невгамовна душа, так ні до чого і не привели. Я і далі не відав, що це і чи існує воно взагалі. Втім, надія, що якоїсь неспогаданої мити ця таїна таки відкриється мені, і я знатиму, куди спрямувати всі свої життєві сили, вперто теплилася в моєму серці.
          Того дня в Києві було дуже спекотно. Цвіли липи. Їхній запах буквально пянив. Я повільно плентався тінистою вуличкою в бік метра «Чернігівська» і попивав з фляшки пиво. Мені було абсолютно байдуже, куди йти. На якусь секунду я зупинився, спостерігаючи за двома вояками, які переходили вулицю. Один з них мав протезу замісць ноги і ступав не дуже впевнено, тому другий підтримував його, взявши за лікоть. У обидвох на грудях поблискували медалі. «Війна з росіянами на Донбасі триває вже другий рік, і кінця їй не видно», — подумав я. І тут задзвонив мобільник.
          — Я в Києві. Може, зустрінемося? — почувся хрипкий чоловічий голос.
          В його звучанні було щось вельми знайоме.
          — Хто це? — запитав я.
          — Клим Савурський. Що, не памятаєш?
          — А, це ти! — скрикнув я. — Радий чути тебе.
          І ми тут же домовилися про зустріч у Гідропарку.
          Коли я прийшов, Клим сидів на лавці і дивився на правий берег Дніпра, де виднілися бані Видубицького монастиря. Лице в нього було всіяне зморшками і чисто виголене, на голові поблискувала лисина. Його біла сорочка з короткими рукавами була на плечі поплямлена чимось зеленкуватим. «Ти ба, як він постарів за ці десять років», — подумав я.
          — Прихилився десь плечем і забацькався, — мовив він, подаючи руку для привітання.
          — Не біда, відчистиш, — я сів на лавку поряд з ним.
          Деякий час ми мовчали, споглядаючи темну дніпровську воду, яка ліниво, сповнена якоїсь внутрішньої гідности линула повз нас. Згодом Савурський вийняв зі шкіряної торбини плоску флящину коньяку «Тиса», і ми стали вести неквапливу бесіду, по черзі попиваючи пахучий трунок. Липневе сонце що ближче до полудне, то припікало сильніше, але густі крони кленів угорі давали добрий затінок, і сидіти було доволі охві́тно.
          — Як твої вірші? Сподіваюся, щось уже видав за стільки часу? — запитав я, посміхнувшись.
          — Ні, і не збираюся, — Клим повернувся до мене, пронизуючи прискіпливим поглядом.
          — А пишеш ще?
          — Пишу. І ніколи не припиняв.
          Він ковтнув коньяку і передав мені фляшку. Тоді унурив очі вдалину.
          — Вибач, Климе, може я чогось не розумію, але як можна займатися творчістю і не бажати, щоб хтось бачив її результати? Навіщо тоді взагалі писати? Невже тобі не хочеться поділитися з кимось своїми почуттями?
          — Уяви собі, Тихоне, що не хочеться.
          Він продовжував дивитися десь по той бік Дніпра. І мовчав. Його лице спохмурніло. Мені здалося, що Клима сприкрюють мої питання. І я спробував було перевести розмову на якусь иншу тему, але він перебив мене і мовив:
          — Ти не один про це запитуєш. Розумієш, моя творчість аж надто важлива для мене, у вірші я вкладаю все, всі найбільші радощі і гіркоти свого серця, щоб можна було так легко пожбурити їх під ноги людям, абсолютна більшість з яких нездатна навіть приблизно відчути, про що там йдеться. Нерозуміння, душевна глухота принижують, зневажають почуття, виражені поетичними рядками. Для мене це нестерпно. Тож якщо пущу на публічний огляд свої вірші, то неодмінно почуватимуся лиходієм, який чинить жахливий злочин, себто стану тим, хто тицяє грубими ручиськами в сокровенне. Поезія, справжня поезія надзвичайно чутлива, вона не витримує такого брутального обходження і гине.
          — Чому, Климе, чому? — вигукнув я, вражений. — Чому обовяково має гинути?
          — Бо є такі надтонкі речі, які неможливо виразити словами. У поезії вони з’являються й існують поміж рядками, вкрай хисткі, вислизущі... Про них, якщо й можна говорити, то з великим острахом, бо найменший необережний рух і все щезає, перетворюється в попіл. Слова залишаються ті самі, а вірш умирає. Ось чому не можна показувати поезію всім підряд.
          — Але чому автор неодмінно має потерпати, що хтось там не зрозумів почуття, закладені у його вірші? — видивився я на Савурського.
          — Тихоне, тобі важко це втямити, але запевняю — написаний вірш, коли його оприлюднено, живе своїм власним життям. Автор вже не може ним розпоряджатися, не може ні сховати, ні захистити його від зашкарублого людського сприйняття. Тож кожного разу, коли той вірш потрапляє на очі низькочутливого, а особливо ще й зарозумілого читача, відбувається наруга над вираженими в ньому почуттями. Я просто фізично відчуваю цю наругу як автор. І не питайся, як таке може бути? Досить того, що я колись багато кому подарував свої вірші у зшитках, і вони гуляють по людях. Тепер, коли мене хапають пекучі болі в серці, я знаю чому — це хтось читає якогось мого вірша. З цієї причини я поклав позабирати назад всі до одного зшитки, які колись роздав. Саме тому й приїхав до Києва, бо хочу забрати зшиток, який отримав від мене й ти.
          — Вибач, але у тебе, Климе, якесь абсолютно нетипове, щоб не сказати схиблене, ставлення до творчости. Зізнаюся, я приголомшений, — мовив я, уважно вдивляючись Савурському в очі, бо все ще не до кінця вірив у щирість його слів. «Невже справді він настільки безоглядно віддається своїй поезії, до такої міри дорожить нею, що жахається найменшого несхвалення з боку навіть найпримітивнішого читача, думка якого нічого практично не значить і ні на що не впливає? Тож чи, часом, не божевільний він?» — пробігла в моїй голові думка. Вголос же запитав:
          — А як же инші наші поети, письменники? Я щось не бачу, щоб вони з таким побоюванням ставилися до публікацій своїх творів. Радше навпаки, один поперед одного тільки й прагнуть побільше видати книжок й докладають до цього всіх можливих зусиль.
          — Та що мені до инших, Тихоне! — сказав Савурський з майже неприхованою гидливістю. — Всі вони хворі, потьмарені жагою визнання, слави, почестей, грошей. Хіба вони можуть по-справжньому зосередитися на творчості? Не дивно, що вся та їхня писанина така поверхова й нікчемна. А тим часом творчий процес вимагає абсолютної самовіддачі, повної жертовности, він не терпить жодних втручань зовні, жодних заборон, жодних обмежень, жодних мудрованих засобів, спрямованих на те, аби вразити читача, завоювати його прихильність. Усе, на що має бути сконцентрована енерґія поета чи письменника, це порухи його серця, його почуттів, які взаємодіють з живою дійсністю. І все. Крапка.
          — Хай і так, але що поганого в письменницькій славі? І невже тобі не хотіло би ся, щоб твої вірші читали люди, принаймні ті, серця яких щиро відгукуються на них?
          — У славі дійсно нема нічого ні доброго, ні поганого, — Савурський встав з лавки і крутив у руках порожню фляшку, не знаючи де її приткнути. Певний час мовчав, наче збирався з думками. Тоді запхав фляшку в торбину і вів далі:
          — Але автор не має думати про те, як там хтось його оцінює, тим більше не має розпорошувати творчі сили на популяразацію своїх творів, на здобуття розголосу, визнання, слави. Це не його місія. Хвала чи осуд — пусте перед лицем смерти, холодної і невблаганної.
          Він зробив павзу і довго глядів на воду. Тоді продовжив:
          — Ось мені вже шістдесят пять, жити лишилося не так багато. Ти розумієш?
          І знову замовк. Я кивнув і дивився на нього. «Всього на пять років старший за мене», — майнуло в моїй голові.
          — А я, Тихоне, не видав ще жодної поетичної збірки. Жодної. І, певно, вже не видам. Ну і що з того? Хіба я через це став нещаснішим за тих, хто має по пять, по десять і більше опублікованих книжок, за тих, про кого кричать на всіх перехрестях, за тих, хто купається в ефемеріях слави? Я знаю всіх їх, як облуплених, вони такі самі нещасні, як і всі инші люди. То що їм дала ця слава? Спасла від життєвих гіркот? Нічого не дала, нічого, крім пустої пихи. Тож і я, якщо би видав свої вірші, то що, став би щасливішим? Ні, звичайно. Тоді про що я маю жалкувати, чим журитися, чого домагатися, коли все пусте, марнота марнот? Утім, знаю, є одне, що маю робити — писати вірші безцільно, просто так, без найменшого сподівання щось отримати, здобути. Бо ті вірші — це і є єдина моя втіха і єдиний прихисток у цьому незатишному світі, поки в моїх грудях ще бється серце.
          — А якщо твої вірші кануть в небуття разом з твоєю смертю? Хіба тобі не жаль, що так може статися? — запитав я зі щирим співчуттям.
          — Яке значення, що буде по смерті? Вся моя увага зосереджена на живій дійсності. На тому, що є, а не на тому, що було чи буде. Адже тільки це справді існує і ніколи не перестає існувати.
          Савурський раптом посміхнувся на весь рот, сяйнувши білими зубами, певно, вставними, і запитав, унуривши в мене свої карі допитливі очі:
          — То ти повернеш мій зшиток з віршами?
          Я знітився і, відвівши очі, промимрив:
          — Так, друже, обовязково поверну.
          Втім, я сказав неправду, бо зшиток комусь віддав і вже навіть не памятаю кому.

*Fortuna variabilis — Доля мінлива (лат.). 

СЛОВНИК ВАЖКОЗРОЗУМІЛИХ СЛІВ

https://ua-human.blogspot.com/2019/01/blog-post_48.html

97. Обіцянки належить виконувати

https://ua-human.blogspot.com/2025/10/97.html

 

 

неділя, 12 жовтня 2025 р.

95. ОПАЛЕ КАЛИНОВЕ ЛИСТЯ (Нотатки мого друга Т.Р.)


        Ось і почався жовтень... Червоняве калинове листя осипа́лося на місток від кожного повіву вітру. І хоча зелень в саду ще переважала, але то тут, то там усе більше з’являлося осінніх барв. Я стояв і дивився на старі почорнілі дошки, на які нема, нема та й опускався черговий листок. «Треба би взяти віника й підмести, — пробігла думка. — Але навіщо, навіщо порушувати природний плин речей? Адже це листя таке гарне, таке сподобне тут на містку!» І я продовжував стояти в безрусі, наче боявся якоюсь необережною зміною пошкодити те, що відбувалося без будь-яких спонук саме собою — порушити дивовижну гармонію, яка незмінно з дня на день хвилювала й вабила мене, і, здається, була єдиним чимось, що навспра́вжки наснажувало жити в цьому незатишному і жорстокому світі. І от якогось змигу мені до щему захотілося розчинитися, стати одне єдине і з цим калиновим кущем, і з цим листям на мостику, і з цими почорнілими дошками, позбутися себе самого, свого «я»», переповненого тьмою-тменною знань, усякими минулими враженнями, спогадами, сподіваннями на щось і обавами чогось, успіхами і невдачами, радощами і гіркотами, насолодами і болями — всім тим, що з дня на день гнітило мене, відділяло від того невловного живого нурту в довкіллі, який ніколи не починається і ніколи не закінчується.
       Тож я стояв і уважно глядів на опале калинове листя, яке не потребувало нічого, не нарікало ні на що, не прагло ні до чого, бо було довершене і досконале у своїй абсолютній красі, і водночас відчував повну свою нікчемність, позаяк мене розпирали дрібязкові схотінки, облудні прагнення, обра́зи на когось чи на щось, марнотні оцінки, обмежені судження, численні напівправди, частковості, претенсії й шпетні уявлення, які, наче кайданами, сковували мене і які, вочевидь, ніколи не дадуть злитися з тою справжньою невигаданою дійсністю без імени, що перед моїми очима. «Воістину, нещасний я чоловік, тільки й можу, що бачити досконалу красу, але сам стати досконалою красою не годен.»
        Врешті, коли став накрапати дощ, я рушив до хати. Йдучи догори стежкою, спроволока роззирався довкола. Впало в очі, що сумах також злегка взявся багрянцем. «За день-два і його листя засяє червінню», — подумав. І в цю мить пролунав оглушливий вибух. Я весь здриґнувся. Здалося, що влучило в хату. Звів голову, але бляшаний дах, який я ретельно пофарбував манією цього літа, був неушкоджений. Деревяні, оббиті шалівкою стіни також були цілі, навіть жодна шиба на вікнах не трісла. Повернув голову до заходу. В ясному, без жодної хмарини небі поволі розповзалася біла пасмуга. «Безпілотник збили. Певно, десь неподалік зразу за селом.»
       Вже у хаті, сидячи біля вікна на старенькому, покритому вицвілою рядниною фотелі і попиваючи з великого кришталевого келиха біле шабське вино, я роздумував над своєю невеселою долею. Усе життя я намагався зрозуміти, що є це все навколо і хто є той «я», який бачить усе це, відчуває, думає, визначає правду й олжу, змушує чинити так чи инакше, радіє, досягши успіху, страждає, зазнавши невдачі? А найголовніше, я праг з’ясувати, за чим тужить моя бентежна душа, і чому ніщо не приносить їй заспокоєння?
       І от спливли роки. Мені пішло вже на восьмий десяток, а я так у нічому і не розібрався — як був, так і залишаюся у невіданні. Навіть на дрібочку не наблизився до розгадки всього цього. Всі мої натуги й найвідчайдушніші зусилля виявилися марними. Ба більше, мені здається, що я сьогодні ще менше щось розумію, ніж раніше. Я, як не знав, так і далі не знаю, що є це все, хто є той таємничий «я» в мені і за чим так тужить моя душа. Минуло стільки часу, відійшло в небуття стільки захоплень, стільки розчарувань, розбилося вщент стільки ілюзій, мою голову наче припорошило снігом, мої кроки стали непевними, у моїм серці все частіше поколює, а я, як і колись, уважно вдивляюся в таїну дійсности і тільки й роблю, що безрадно запитую: що це? шо це?
       Ось і зараз, сидячи на фотелі, я позираю у вікно і бачу сумах, листя якого ще червоніше, ніж було, коли я вертався із саду. Це був ніби зовсім инший сумах — також прекрасний у своїй досконалості. Я дивився на нього, затамувавши дух. Усе завмерло в мені. Думки в голові наче причаїлися. Я не годен був сказати, що́ саме бачу, бо той, хто глядів, на якийсь змиг щез. Потім, коли я повернувся до тями і знову бачив сумах, він постав переді мною ще якимсь иншим, не таким, як секунду перед тим. Здавалося, сумах постійно міняється, перетворюється, жодної мити не залишається сталим. Гадаю, мій розум просто не в змозі побачити його, бо все, що відображається у свідомості, якесь застигле, мертве і тому не має ніякого стосунку до справжнього живого сумаха. «Що ж тоді виходить, — мовив я, — щоб бачити, має щезнути той, хто дивиться, а коли щезає той, хто дивиться, хіба можна бачити? І що ж тоді є це, що бачить той, хто дивиться? Існує воно чи тільки мариться, що існує? І мені пригадалися ці дивні слова: «Цей світ є, але не скажеш, що він є, цього світу нема, але не скажеш, що його нема!»

СЛОВНИК ВАЖКОЗРОЗУМІЛИХ СЛІВ

https://ua-human.blogspot.com/2019/01/blog-post_48.html

96. Зшитки Клима Савурського

https://ua-human.blogspot.com/2025/10/96.html